Monday, December 28, 2009

Kenapa Malas




Orang yang berpikir tentang kemarahan marahlah ia, orang yang berfikir keresahan resahlah ia, orang yang berfikir kasih sayang datangla ia kasih sayang.

Itu dia. Semuanya bermula dari apa yang kita fikirkan. Semuanya bermula dari kepala. Betul yang apa difikirkan maka betulla jadinya, salah yang difikirkan salahlah jadinya.

Apa yang ada di kepala ni pulak datangnya dari hati, apa yang ada di hati itulah yang sampai di kepala, apa yang sampai dikepala itu yang akan cuba direalitikan oleh diri. Apa yang cuba dirialitikan oleh diri itulah sebenarnya kita. Kalau kita letak perkataan malas di hati, perkataan itulah yang sampai di kepala dan perkataan itulah yang menguasai diri, maka jadilah kita orang yang malas.

Kalau kita meletakkan perkataan menyampah, sakit hati, riak, sombong, takbur, dan segala macamlah yang negatif-negatif. Perkataan-perkataan itu lah yang akan menguasai diri. Maka adilah kita seorang menyampah tak pasal-pasal. Kalau kita ada pasal tak apa, jadilah kita si penyakit hati, riak , sombong, takbur dan segala macamnya lagi. Nampak, semuanya bermula dari hati.


Dari satu artikel yang saya terbaca, seorang wanita berstatus suri rumah menulis bergini lebih kurang, "Saya seorang suri rumah, ada empat anak, tapi saya selalu bangun tidur lewat, selalu mececah 10pagi gitu. Bila dah 10 pagi selalunya terus tak sembahyang Subuh".

Agak- agak sebab apa jadi macam tu. Senang je, sebab tak letakkan nak bangkit awal di hati, maka yang sampai di kepala ialah tak perlu bangkit awal. Maka keseluruhan diri pun jadilah apa yang dihendaki itu.

Alangkah orang yang memang nk bangun awal memang nak bangun awal kadan-kadang bunyi jam x dengar, inikan pulak memang tak ada niat nak bangun awal, bunyi gajah menjerit pon x sedar.



* Kita sembahyang disuruh berniat. Kita nak puasa disuruh berniat. Pasal apa semua benda kena niat kalau nk jadikan ia ibadah, sebab the power of niat is so great.

No comments:

Post a Comment